Motivati-metoden har blitt forsket på: Stor feltstudie i regi av Handelshøyskolen BI

I studien deltok totalt 500 ansatte fra 2 virksomheter.
- Studentsamskipnaden Sammen, med et vidt spekter av stillinger og 400 ansatte.
- Sysco AS, kompetansebedrift innen IT med 100 ansatte.
Begge virksomheter ble tilfeldig delt inn i to grupper av forskeren. I den ene gruppen fikk lederne 1,5 times opplæring i bruk av Motivati via Skype eller i fysisk møte. Medarbeiderne fikk skriftlig informasjon om metoden før de svarte på den forberedende undersøkelsen fra Motivati.
Den andre gruppen ble kontrollgruppe som brukte skjemaene de var kjent med fra tidligere år. Kontrollgruppen fikk ingen informasjon om Motivati.
Medarbeidersamtalene ble gjennomført i samme tidsrom for begge gruppene i hver virksomhet, og det pågikk ingen endringsprosesser i noen av virksomhetene som kunne påvirke resultatene.