Artikkel
Skrevet av Pernille Wirén

Nærværsfaktorer – nøkkelen til lavere sykefravær

Last ned guide

Fornøyde ansatte er mer til stede. Hvordan kan organisasjoner fremme nærvær og redusere sykefravær gjennom god ledelse, sterk kultur og motiverende arbeidsmiljø?

Sykefravær som utfordring i norsk arbeidsliv

Norsk arbeidsliv har i mange år vært preget av høyt sykefravær, noe som medfører store kostnader for virksomheter og samfunnet som helhet. Det er viktig å anerkjenne det vi kan kalle «naturlig sykefravær» - fravær som skyldes legitime helsegrunner. Tiltak for å redusere fravær må derfor være inkluderende og preget av tillit, ikke kontroll og frykt. Her spiller relasjonsorientert ledelse en avgjørende rolle, og god dialog er en leders viktigste verktøy – også i denne sammenheng.

Til tross for at det finnes mange teorier og tiltak med sikte på å redusere fravær, er det fortsatt uklart hvilke strategier som gir best effekt. Det er dokumentert sammenheng mellom høye jobbkrav, manglende ressurser og økt sykefravær (Schaufeli et al., 2009), og det psykososiale arbeidsmiljøet spiller en sentral rolle (Shiri et al., 2023). Mange jobber er tidvis preget av tidspress, høye krav og forventninger til leveranser. For at slike jobbkrav ikke skal resultere i stress, lav trivsel og fravær, må medarbeiderne være utrustet med nødvendige ressurser, ha en støttende leder og være del av et godt arbeidsmiljø.

Nærværsfaktorer: Slik kan du forebygge sykefravær

I stedet for å fokusere ensidig på hva som fører til fravær, bør det rettes fokus mot hva det er som får ansatte til å møte opp på jobb med en positivitet og energi til å prestere. Nærværsfaktorer handler om de forholdene som motiverer ansatte til å være på jobb, selv når de står i utfordringer. Ifølge Petterson (2021) inkluderer dette blant annet meningsfylt arbeid, gode relasjoner, mestring, og det å bli sett og anerkjent. Dette samsvarer med Ryan og Decis selvbestemmelsesteori (2000), som fremhever at indre motivasjon styrkes når menneskers behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet ivaretas. Indre motivasjon gir økt jobbengasjement, som igjen reduserer sykefravær (Neuber et al., 2021).

Ledelse som fremmer nærvær

Nærvær handler ikke bare om fysisk tilstedeværelse, men også om å oppleve motivasjon, mening og fellesskap. Lederens rolle er avgjørende for å fremme nærvær. Det handler ikke bare om å følge opp fravær, men å bygge tillit, gi rom for åpenhet og være en tilstedeværende samtalepartner. Vær en støttende og tilgjengelig leder som ser og anerkjenner dine ansatte. Det vil bidra til trivsel og tilstedeværelse, og du og virksomheten din vil få igjen for det –fornøyde medarbeidere lønner seg. Forskning viser tydelig sammenheng mellom jobbengasjement og lavere sykefravær (Neuber et al., 2021). Når ansatte er engasjerte, og opplever å bli ivaretatt, styrkes den indre motivasjonen til å møte opp og bidra. For å øke ansattes jobbmotivasjon, engasjement og nærvær er det vesentlig å ha fokus på:

  • Kultur: En kultur preget av godt sosialt samspill og psykologisk trygghet senker terskelen for å dele utfordringer. Når ansatte kan prate med kollegaer og leder om behov og ønsker, blir det lettere å stå i endringsprosesser og håndtere utfordringer.
  • Mening og mestring: Arbeid som oppleves meningsfullt og gir rom for å mestre, øker motivasjonen.
  • Fleksibilitet: Tilrettelegging og mulighet for balanse mellom jobb og privatliv.
  • Utvikling: Ansatte som får utvikle seg faglig og personlig, opplever økt engasjement.
  • Autonomi og ansvar: Ved å gi medarbeiderne frihet til å bestemme selv i egen arbeidshverdag og ha et ansvarsområde de trives med, vil de oppleve at de får tillit de ønsker å forvalte på en god måte. Dessuten vil det øke eierskapet til den aktuelle arbeidsoppgaven, noe mange ansatte finner motiverende. Dog er alle medarbeidere ulike – mens noen ønsker stor grad av frihet og ansvar, vil andre foretrekke en leder som er tettere på. Noen har mer behov for tilbakemeldinger og hjelp enn andre. Bli kjent med dine ansatte, få verdifull innsikt i deres individuelle behov og motivasjon ved hjelp av Motivasjonsanalysen™, og tilpass lederstilen din deretter.

Hvordan god dialog kan redusere sykefravær

God dialog mellom leder og medarbeider bidrar til å forebygge fravær. En leder er ingen tankeleser – kun gjennom regelmessige og tillitsfulle samtaler kan man fange opp behov og ønsker. I tillegg vil begge parter da få mulighet til å avklare forventninger de har til hverandre. På den måten kan du som leder forvalte den psykologiske kontrakten du har med dine ansatte. Psykologiske kontrakter dreier seg om de uskrevne forventningene medarbeidere har til ledere og vice versa. Disse forventningene kan både oppfylles og brytes fra begge hold. Oppfyllelse av kontraktene kan skape følelse av verdsettelse, økt tillit og sterkere ønske om å komme på jobb, mens brudd kan medfølge redusert jobbtilfredshet, lavere motivasjon og økt sykefravær. For sykemeldte medarbeidere er jevnlig kontakt viktig for å bevare følelsen av tilhørighet og gjøre overgangen tilbake til jobb enklere (Idébanken).

Bygg en nærværskultur

En positiv og inkluderende organisasjonskultur er fundamentet for å fremme nærvær. Kultur handler om hverdagslig samspill, ikke bare sosiale arrangementer. Tenk gjennom:

  • Hvordan snakker vi til og om hverandre?
  • Er det rom for å gjøre feil, dele dem og lære av det?
  • Er alle trygge på at de kan stille spørsmål og be om hjelp ved behov?
  • Hvordan håndterer vi uenighet og konflikter?

En kultur preget av tillit, respekt og støtte gjør det lettere for medarbeidere å håndtere utfordringer – og velge å være til stede.

Å redusere sykefravær handler ikke om kontroll, men om å skape en organisasjon folk vil være en del av. Når ledere investerer i relasjoner, dialog og kultur, styrker de ikke bare helsen og trivselen til medarbeiderne, men også virksomhetens resultater.

Referanser:

  • Idébanken. Den viktige samtalen - dialog om fravær og nærvær kan gi stor effekt. Idébanken. https://www.idebanken.org/innsikt/artikler/den-viktige-samtalen
  • Neuber, L. Englitz, C., Schulte, N., Forthmann, B., & Holling, H. (2021). How work engagement relates to performance and absenteeism: A meta-analysis, European Journal of Work and Organizational Psychology, 31(2), pp. 292–315. https://doi.org/10.1080/1359432x.2021.1953989.
  • Petterson, I. (2021, June 1). Hvordan forebygge sykefravær? Azets. https://www.azets.no/blogg/hvordan-forebygge-sykefravar/
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Schaufeli, W.B., Bakker, A.B., & Van Rhenen, W. (2009) How changes in job demands and 30 resources predict burnout, work engagement, and sickness absenteeism, Journal of Organizational Behavior, 30(7), 893–917. https://doi.org/10.1002/job.595.
  • Shiri, R., Mattila-Holappa, P., Kauppi, M., Aalto, V., Oksanen, T., & Ervasti, J. (2023). How does lowering psychosocial risks influence sickness absence? A prospective cohort study analyzed as a quasi-experiment. European Journal of Public Health, 34(1), 136–142. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckad211

Avtal demo

Bli kjent med Motivati

Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?

Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.

Avtal demo

Aktuelt

Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
 Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
Guide: Anonyme undersøkelser - sjekkliste og anbefalinger
Guide: Anonyme undersøkelser - sjekkliste og anbefalinger
Hvordan lede Generasjon Z?
Hvordan lede Generasjon Z?
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere
Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere
‘Den vanskelige samtalen’
‘Den vanskelige samtalen’
Mangfald med meining?
Mangfald med meining?
HR-Tech og kunstig intelligens endrer jobbhverdagen til HR
HR-Tech og kunstig intelligens endrer jobbhverdagen til HR
Hva er en god tilbakemelding?
Hva er en god tilbakemelding?
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Selvledelse i krevende tider
Selvledelse i krevende tider
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Mal for medarbeidersamtalen
Mal for medarbeidersamtalen
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Lønn. En lettvint utvei?
Lønn. En lettvint utvei?
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Hvordan beholde dine ansatte?
Hvordan beholde dine ansatte?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å melde deg på vårt nyhetsbrev? Fyll ut skjema.

Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.

Last ned guide