Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Hva sier forskningen?
Amy C. Edmonsen definerer psykologisk trygghet til å være et arbeidsmiljø hvor medarbeidere enkelt kan uttrykke og være seg selv. I forskningen drar hun frem et eksempel fra sykehussektoren, hvor de teamene som rapporterte inn flest feil hadde den største psykologiske tryggheten. Mest sannsynlig gjorde de ikke noe mer feil enn de andre teamene, men det var trygt å dele feil, som igjen medførte at de kunne rettes opp og virksomheten kunne lære av dem.
Vi har alle et ønske om å motta positive bekreftelser fra omgivelsene og fremstå som smarte, flinke og omsorgsfulle. Det er frykten for å ikke lykkes med dette som hindrer oss i å bidra med tanker og idéer. Ansvaret ligger hos leder i å sørge for at den nødvendige tryggheten er til stede, slik at frykten for å feile ikke klamrer seg fast i arbeidsmiljøet.
Edmonson peker på viktigheten av at virksomheten skaper forventninger om at feil og mangler må løftes frem, og at alle er trygge på at disse innspillene blir positivt tatt imot og fulgt opp i praksis. Det kan gjøres ved å etablere arenaer hvor tilbakemeldinger og utfordringer kommer inn og blir diskutert.
Sett dialog på dagsordenen
En slik arena for tilbakemeldinger mellom leder og medarbeider er medarbeidersamtalen. Psykologisk trygghet er svært viktig i medarbeidersamtalen for at medarbeideren tør å dele utfordringer og komme med ærlige tilbakemeldinger. Det samme gjelder for leder.
Lederen kan sette dette på dagsorden ved å kommunisere tydelig at man ønsker å tilrettelegge for en god arbeidssituasjon for medarbeideren. For å gjøre dette er man derfor åpen for ærlige tilbakemeldinger for å kunne gjøre noe med situasjonen, uten at disse blir møtt med represalier eller straff. Alternativet er å ikke snakke åpent og ærlig om situasjonen og håpe at den går over av seg selv.
Det er preventivt å løfte problematikk og utfordringer før de har skuret av gårde til noe større enn de burde vært. Ikke minst går man glipp av muligheten til å lære av feil og utfordringer. Psykologisk trygghet har store ringvirkninger på et arbeidsmiljø, og tilsvarende påvirkning ved fravær av psykologisk trygghet.
Ta dette fenomenet på alvor og bruk dette aktiv i medarbeidersamtalen for å lykkes med tilrettelegging av gode arbeidssituasjoner.
Kilder:
- Arne Svendsen, 2021: «Hva er psykologisk trygghet og hvordan lykkes med det?» (https://www.ledernytt.no/hva-er-psykologisk-trygghet-og-hvordan-lykkes-med-det.6382013-311239.html)
Bli kjent med Motivati
Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?
Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.
Avtal demoMeld deg på nyhetsbrev
Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.