Vi trenger flere kulturagenter!
“Vi lever i usikre tider, og jeg er sikker på at innovasjon kommer til å bli sentralt i den kommende stortingsperioden. Jeg håper og tror at det nye Stortinget vil jobbe for et innovativt Norge. Det kommer vi til å trenge!” Dette utsagnet er fra Stortingspresident Masud Gharahkhani ved åpning av den nye stortingsperioden i 2025.
Utsagnet stemmer godt overens med det som meldes fra næringslivet. Der kommer utvikling av en dynamisk, innovativ og lærende kultur høyt opp på listen. Dette gjenspeiles i at det er stadig flere som får stillinger innen HR hvor «kultur» er en del av tittelen. Typisk «People & Culture». Samtidig meldes det fra Gartners «HR prioriteringer 2024-2025» at 47 % av HR-ledere ikke vet hvordan de kan drive endring for å oppnå ønsket kultur.
Kultur utvikler seg om vi vil eller ikke, men den kan påvirkes. Derfor trenger vi kulturagenter.
Hva er en kulturagent?
En kulturagent er ikke noe nytt. På midten av 90-tallet var jeg en del av en stor fusjon mellom to store stålselskap som var preget av tradisjonell industri og flere nasjonaliteter med ulik kultur. Jeg var heldig og var del av divisjonen som hadde interne kulturagenter, riktignok med en annen benevnelse. De hadde med seg et sett av enkle verktøy og en felles forståelse for hva som skulle til for å skape en effektiv organisasjon hvor de ansatte hadde det bra. I starten hadde vi hyppige møter, alltid med en kulturagent som fasilitator. Der lærte vi blant annet å avslutte hvert møte med å spørre om noen satt igjen med bekymringer. Det kan virkelig anbefales, for det viste seg ofte å bli den mest verdifulle delen av møtet.
Agentene trente oss i bruk av enkle metoder og verktøy som vi tok med tilbake til egen organisasjon og raskt fikk nytte av. Særlig innen arbeidet med kontinuerlig forbedring erfarte vi at mye «ukultur» ble erstattet av motivasjon og engasjement når vi inviterte til felles innsats. Mye takket være agentenes bidrag, utviklet vår divisjon en kultur som bidro til å iverksette selskapets strategi mye raskere enn de andre divisjonene.
Hvilken kompetanse trenger en kulturagent?
En kulturagent behøver ikke å være en full stilling, og den må heller ikke være knyttet til HR-rollen. Det viktigste er at agenten forstår rollen sin som fasilitator for kulturutvikling. Denne skal være en tilrettelegger som støtter andres prosesser. Det betyr at det er best å ikke ha et for sterkt eierskap til problemstillingene, for da blir det lett til at man selv blir en del av diskusjonene og mister oversikten.
Kulturagenten anno 1995, vil nok trenge ny kompetanse for å kunne ivareta dagens kontekst. Vi løser komplekse oppgaver som krever mer samhandling. Vi har høyere kompetansenivå og høyere forventning til autonomi og påvirkningsmulighet. Men, det aller viktigste er endringen i hvordan kompetansen utvikles.
Tidligere fungerte det godt med strategisk kompetanseledelse som har som mål å tilføre de ansatte den kompetansen de trenger for å kunne utføre jobben. Utviklingen toppstyres med kompetansekrav som støtter strategien, og matriser brukes til å dokumentere kunnskap og sette mål for skoleringsbehov i form av gap-analyser. Fellestegnet er gjenbruk av allerede kjent kunnskap.
Nå skjer mer og mer av kompetanseutviklingen på eget initiativ, og vi vet ikke på forhånd hvilken kompetanse vi trenger. Behovet for ny kunnskap oppstår underveis i arbeidssituasjonen, og kompetansen utvikles gjennom refleksjoner og handlinger mens oppgavene utøves. Denne typen læring kan ende opp som «uten mål og mening» hvis vi ikke er bevisst på å ha et rammeverk som gir mulighet og retning for dynamisk kompetanseutvikling. De viktigste elementene i rammeverket er at vi får relevant informasjon og forståelse for de overordnete målene, et godt læringsklima, tilstrekkelig tid og at læring ledes frem med støtte fra ledelsen.
Og til slutt, noen tips om hva en kulturagent må kunne noe om:
• Hvordan fasilitere.
• Grunnleggende kunnskap om organisasjonskultur.
• Kjenne driverne som støtter utviklingen av en dynamisk og lærende organisasjonskultur, og hvordan man kan jobbe med å utvikle dem.
• Hvordan møte endringsmotstand. Les artikkelen "Kompetanseledelse i endringstider" her.
Vil du påvirke og utvikle kulturen på arbeidsplassen din?
Da er Kulturagentkurset noe for deg! På bare 2 dager får du et praktisk og engasjerende kurs som gir deg verktøyene du trenger for å forstå og utvikle en dynamisk og lærende kultur.
Mer info og påmelding her.
Bli kjent med Motivati
Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?
Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.
Avtal demo
Meld deg på nyhetsbrev
Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.