Artikkel
Skrevet av Cecilie Lycke
9 October 2025
Oppdatert:
9 October 2025

Vi trenger flere kulturagenter!

Last ned guide

“Vi lever i usikre tider, og jeg er sikker på at innovasjon kommer til å bli sentralt i den kommende stortingsperioden. Jeg håper og tror at det nye Stortinget vil jobbe for et innovativt Norge. Det kommer vi til å trenge!” Dette utsagnet er fra Stortingspresident Masud Gharahkhani ved åpning av den nye stortingsperioden i 2025.

Utsagnet stemmer godt overens med det som meldes fra næringslivet. Der kommer utvikling av en dynamisk, innovativ og lærende kultur høyt opp på listen. Dette gjenspeiles i at det er stadig flere som får stillinger innen HR hvor «kultur» er en del av tittelen. Typisk «People & Culture». Samtidig meldes det fra Gartners «HR prioriteringer 2024-2025» at 47 % av HR-ledere ikke vet hvordan de kan drive endring for å oppnå ønsket kultur.

Kultur utvikler seg om vi vil eller ikke, men den kan påvirkes. Derfor trenger vi kulturagenter.

Hva er en kulturagent?

En kulturagent er ikke noe nytt. På midten av 90-tallet var jeg en del av en stor fusjon mellom to store stålselskap som var preget av tradisjonell industri og flere nasjonaliteter med ulik kultur. Jeg var heldig og var del av divisjonen som hadde interne kulturagenter, riktignok med en annen benevnelse. De hadde med seg et sett av enkle verktøy og en felles forståelse for hva som skulle til for å skape en effektiv organisasjon hvor de ansatte hadde det bra. I starten hadde vi hyppige møter, alltid med en kulturagent som fasilitator. Der lærte vi blant annet å avslutte hvert møte med å spørre om noen satt igjen med bekymringer. Det kan virkelig anbefales, for det viste seg ofte å bli den mest verdifulle delen av møtet.

Agentene trente oss i bruk av enkle metoder og verktøy som vi tok med tilbake til egen organisasjon og raskt fikk nytte av. Særlig innen arbeidet med kontinuerlig forbedring erfarte vi at mye «ukultur» ble erstattet av motivasjon og engasjement når vi inviterte til felles innsats. Mye takket være agentenes bidrag, utviklet vår divisjon en kultur som bidro til å iverksette selskapets strategi mye raskere enn de andre divisjonene.

Hvilken kompetanse trenger en kulturagent?

En kulturagent behøver ikke å være en full stilling, og den må heller ikke være knyttet til HR-rollen. Det viktigste er at agenten forstår rollen sin som fasilitator for kulturutvikling. Denne skal være en tilrettelegger som støtter andres prosesser. Det betyr at det er best å ikke ha et for sterkt eierskap til problemstillingene, for da blir det lett til at man selv blir en del av diskusjonene og mister oversikten.

Kulturagenten anno 1995, vil nok trenge ny kompetanse for å kunne ivareta dagens kontekst. Vi løser komplekse oppgaver som krever mer samhandling. Vi har høyere kompetansenivå og høyere forventning til autonomi og påvirkningsmulighet. Men, det aller viktigste er endringen i hvordan kompetansen utvikles.

Tidligere fungerte det godt med strategisk kompetanseledelse som har som mål å tilføre de ansatte den kompetansen de trenger for å kunne utføre jobben. Utviklingen toppstyres med kompetansekrav som støtter strategien, og matriser brukes til å dokumentere kunnskap og sette mål for skoleringsbehov i form av gap-analyser. Fellestegnet er gjenbruk av allerede kjent kunnskap.

Nå skjer mer og mer av kompetanseutviklingen på eget initiativ, og vi vet ikke på forhånd hvilken kompetanse vi trenger. Behovet for ny kunnskap oppstår underveis i arbeidssituasjonen, og kompetansen utvikles gjennom refleksjoner og handlinger mens oppgavene utøves. Denne typen læring kan ende opp som «uten mål og mening» hvis vi ikke er bevisst på å ha et rammeverk som gir mulighet og retning for dynamisk kompetanseutvikling. De viktigste elementene i rammeverket er at vi får relevant informasjon og forståelse for de overordnete målene, et godt læringsklima, tilstrekkelig tid og at læring ledes frem med støtte fra ledelsen.

Og til slutt, noen tips om hva en kulturagent må kunne noe om:

• Hvordan fasilitere.
• Grunnleggende kunnskap om organisasjonskultur.
• Kjenne driverne som støtter utviklingen av en dynamisk og lærende organisasjonskultur, og hvordan man kan jobbe med å utvikle dem.
• Hvordan møte endringsmotstand. Les artikkelen "Kompetanseledelse i endringstider" her.

Vil du påvirke og utvikle kulturen på arbeidsplassen din?

Da er Kulturagentkurset noe for deg! På bare 2 dager får du et praktisk og engasjerende kurs som gir deg verktøyene du trenger for å forstå og utvikle en dynamisk og lærende kultur.
Mer info og påmelding her.

Bli kjent med Motivati

Ønsker du å forbedre oppfølgingen med dine medarbeidere?

Motivati er verktøyet som gir deg innsikt i hva hver ansatt trenger for å trives og prestere på jobb. Ved hjelp av Motivasjonsanalysen™ i forberedelse til medarbeidersamtalen og andre nyttige kartlegginger.

Avtal demo

Aktuelt

Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Motivati-metoden har blitt forsket på med overbevisende resultat
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Inventas – verktøyet trigger samtaler som aldri ellers ville ha dukket opp
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Norengros har tatt medarbeidersamtalen til et nytt nivå
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
Mannheimer om utfordringer knyttet til endring og vekst
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
SuperOffice snudde medarbeidersamtalen fra pliktløp til suksess!
 Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Osterøy Kommune tar den enkeltes motivasjon på alvor
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Apility: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Onboarding av nyansatte
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
Guide: Kompetanseutvikling i virksomheten
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
E-bok: Skap arenaer for godt lederskap
Guide: Anonyme undersøkelser - sjekkliste og anbefalinger
Guide: Anonyme undersøkelser - sjekkliste og anbefalinger
Hvordan lede Generasjon Z?
Hvordan lede Generasjon Z?
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Den nødvendige samtalen = 'den vanskelige samtalen 2.0'
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Medarbeiderundersøkelser - obs, obs!
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Tillitsbasert ledelse – en nøkkelfaktor for fremtidsrettede arbeidsgivere
Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere
Hvordan skape mening på jobb? – tips til ledere og medarbeidere
Hvordan kan en leder enkelt øke psykologisk trygghet i teamet?
Hvordan kan en leder enkelt øke psykologisk trygghet i teamet?
Kompetanseledelse i endringstider
Kompetanseledelse i endringstider
‘Den vanskelige samtalen’
‘Den vanskelige samtalen’
Mangfald med meining?
Mangfald med meining?
HR-Tech og kunstig intelligens endrer jobbhverdagen til HR
HR-Tech og kunstig intelligens endrer jobbhverdagen til HR
Nærværsfaktorer – nøkkelen til lavere sykefravær
Nærværsfaktorer – nøkkelen til lavere sykefravær
Hva er en god tilbakemelding?
Hva er en god tilbakemelding?
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Gi rom for selvutviklet kompetanse!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Lei av jobben? Få tips til hvordan motivere seg selv!
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Slik gjennomfører du en effektiv oppfølgingssamtale
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
Skap et godt psykososialt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
10 tips til et godt arbeidsmiljø
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvordan kan du unngå lønnsspiralen?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvilken undersøkelse for trivsel og arbeidsmiljø skal du bruke?
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Hvordan skape høy motivasjon på jobb: Få engasjerte og produktive ansatte
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Medarbeidersamtalen: Å skape verdi gjennom dialog
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Er du bevisst på hvordan du gir tilbakemeldinger på arbeidsplassen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Nysgjerrig dialog: Enkelt og godt nok i medarbeidersamtalen?
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Relasjonsledelse – det moderne arbeidsliv
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Passiv ledelse – verre enn man skulle tro?
Selvledelse i krevende tider
Selvledelse i krevende tider
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Oppnå suksess med menneskeorientert endringsledelse
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Livsfaser og motivasjon – ikke skjær alle over en kam!
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Forebygg sykefravær med støttende ledelse
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Er medarbeidersamtalen lovpålagt?
Mal for medarbeidersamtalen
Mal for medarbeidersamtalen
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Vi ønsker oss alle gode prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Mangel på tid kan være årsak til dårlige prestasjoner
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Evalueringsfellen i medarbeidersamtalen
Lønn. En lettvint utvei?
Lønn. En lettvint utvei?
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Når onboarding av nyansatte ikke går som forventet
Hvordan beholde dine ansatte?
Hvordan beholde dine ansatte?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Er anonyme undersøkelser alltid beste løsning?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Personvern og medarbeidersamtaler?
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Skap en god dialog på arbeidsplassen
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Misliker du medarbeidersamtalen? Her er metoden som faktisk fungerer!
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Hvorfor ha medarbeidersamtale i små virksomheter?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Blir alle sett og anerkjent på arbeidsplassen?
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtalen er viktigere enn noen gang
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
Medarbeidersamtale – er det noe vits?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
På tide å bytte ut de tradisjonelle skjemaene for medarbeidersamtalen?
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips til ansatte
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder
Medarbeidersamtalen: Tips fra medarbeider til leder

Meld deg på nyhetsbrev

Ønsker du å melde deg på vårt nyhetsbrev? Fyll ut skjema.

Vi deler oppdateringer og fagartikler innen lederskap, motivasjon og kompetanse en til to ganger i måneden.

Last ned guide