AKTUELT

Medarbeidersamtalen: -Nå sparer jeg tid og blir bedre kjent med hver eneste medarbeider

På et tidspunkt satt jeg med en følelse av at jeg ikke visste helt hvordan alle hadde det internt på jobb. Jeg kjente på behovet for å kunne følge opp hver enkelt på en mer strukturert måte, sier Olav Øyen, daglig leder i Apility. Motivati ble lederverktøyet som løste utfordringen.

Som leder i et selskap i vekst, skal han ha tid nok til å ansette nye medarbeidere, følge opp hver enkelt ansatt, og samtidig sørge for god og sømløs prosjektstyring i bedriften som helhet.

-Innenfor teknologien har du en utfordring, og du har en løsning. Personalansvar gir deg et helt annet ansvar, vi snakker om mennesker og ikke minst med mennesker. Da er det naturlig nok, helt andre hensyn å ta.

Tilfeldig inn i lederrollen

Apility er et rent teknologiselskap med egen produktlinje. Vi leverer skybaserte løsninger som skal skape verdi for kundene våre. Derfor er vi avhengig av god prosjektstyring, slik at vi kan levere til avtalt tid og innenfor budsjett.

Selskapet startet han i 2010, og i dag er de en del av mediekonsernet Media Bergen.

– Det var ikke gitt at jeg skulle lede selskapet, men siden jeg har bygd mesteparten av produktlinjen som ligger i bunn og kjenner godt til denne, ble det naturlig at jeg tok den rollen, slik det ofte blir i en gründervirksomhet.

Har lært mye underveis

Han konstaterer at det er mye vanskeligere å jobbe med ledelse enn det er å levere teknologi.

-Det har vært mye læring i dette for min del. Jeg føler jeg har et godt forhold til alle ansatte og en åpen dialog om hvordan vi gjør ting og ikke minst hvordan vi kan bli bedre. Men etterhvert ble det et behov for å følge opp hver enkelt medarbeider mer strukturert.

Medarbeidersamtalen ble et naturlig utgangspunkt

– Jeg begynte å google litt, men  mesteparten av det som dukket opp var papirbaserte maler med ferdige spørsmål, og jeg hater virkelig papir. En samarbeidspartner tipset meg om Motivati, og da var det som om alt falt på plass. Verktøyet er skybasert og papirfritt, og samtidig så enkelt lagt opp. Metoden som ligger i bunn fungerer også glitrende.

-En av grunnene til at jeg er blitt så ufattelig glad i Motivati, er at det gir meg så mye informasjon før selve samtalen. Alle svarer på samme undersøkelse, men underlaget for hver enkelt medarbeider blir så konkret, og man ser så tydelig hva samtalen bør dreie seg om. Det er jo heller ingen tvil om at det appellerer til teknologen i meg at det vises i grafer hva som er viktigst for hver enkelt medarbeider, men også at man har muligheten til å se på snittverdien for hele selskapet.

Førsterunden ble en kjempesuksess

-Alt var veldig ryddig og strukturert, og de ansatte var veldig fornøyd med måten det ble gjort på. Handlingsplanen blir flittig brukt, det gjør det også enklere å følge opp hver enkelt i etterkant av samtalen.

Har du fått noen nye perspektiver som leder?

– Vi skårer veldig høyt på trivsel i selskapet, og det er viktig for meg. Alle trives veldig godt og er fornøyd med arbeidshverdagen. Men metoden gav oss et bilde på konkrete forbedringsområder som er typisk for selskaper i vekst. Det fine med det, er at jeg kan tilpasse meg og få et bedre innblikk i hva hver enkelt trenger fra meg som leder. De ansatte ser også at det blir tatt tak i en del fra selskapet sin side, som felleskapet har ment ikke har funka så bra. Og det er viktig.  Derfor har vi satt i gang konkrete tiltak på bakgrunn av hva som kom fram i Motivati.

-Jeg er spent på en ny runde med samtaler nå til sommeren for å ta en temperaturmåling på hvordan vi ligger an.

Hva sitter du igjen med til slutt?

– Det er rett og slett et ufattelig godt verktøy. Kostnaden er heller ikke høy, så den investeringen er definitivt en «no-brainer»!

 

Tone Linn Schanche-Mjånes

Kommunikasjonssjef i Motivati.

Nysgjerrig?

eller kontakt oss for en uforpliktende prat:

Meny