Forventningsavklaring og trygge rammer
I medarbeidersamtalen er hovedhensikten å avstemme forventninger som skal skape trygge og klare rammer for oppgavene som skal ivaretas. Man skal også se på hvordan utvikle nødvendig kompetanse, og ikke minst skal samtalen fremme motivasjon, selvledelse og lojalitet. Ganske ambisiøst?
Til denne dialogen egner den coachende tilnærmingen seg godt. Problemet er bare at blikkene flakker når jeg bruker uttrykket i opplæringen av ledere i medarbeidersamtalemetodikk. Coachende tilnærming er typisk noe mange har hørt om, men ikke helt vet hva betyr i praksis. Derfor har jeg introdusert begrepet «nysgjerrig dialog» som et enkelt og gjenkjennbart alternativ. Jeg har en naiv tro på at det enkle ofte vil være godt nok.
Før jeg går inn på hva jeg mener med nysgjerrig dialog, kan det være greit å ta en kortversjon av hva coachende tilnærming betyr, fritt hentet fra materiale Professor Kjell A. Eliassen ved Handelshøyskolen BI har delt.
”Coachende tilnærming” er bygget på det å være målbevisst.
Dessuten hvordan man følger opp sin medarbeider, hvor god man er til å stimulere samarbeid og selvstendig utvikling, samt hvor godt man støtter medarbeiders mestringstro. En coachende leder er kjennetegnet ved:
- Evner å få medarbeiderne til å ta ansvar, utvikle gode arbeidsmåter og gjøre de riktige tingene
- Ved ulike metoder klarer å frigjøre og utvikle medarbeidernes potensiale
- Har fokus på fremtiden
- Klarer å tre ut og inn av roller i sitt lederskap, og vet når en coachende lederstil er riktig å bruke