
Et digitalt lederverktøy
Motivati setter medarbeideroppfølgingen i system
Oversikt over oppgaver og mål
Kontinuerlig utvikling på alle nivåer
Innebygget personvern
Tilpasningsmuligheter
Norsk og engelsk
Sparer tid
Brukervennlig
Før medarbeidersamtalen
Mer konkret får du det ikke

Hvordan gikk det egentlig med fjorårets medarbeidersamtaler?
Det er kanskje det første som slår deg når du skal i gang med ny runde. Fikk du fulgt godt nok opp? Var alle fornøyde? Hvis du er usikker på svaret, eller det frister å søke på ”medarbeidersamtale mal” igjen, så har Motivati en enda bedre og enklere løsning for deg. Vi samler nemlig alt på ett sted i vårt digitale lederverktøy.
- Du sparer tid
- Det er enkelt å bruke
- God oversikt for HR
- Strukturerer arbeidet
- Papirmøllen forsvinner
Det starter med at du sender ut en undersøkelse til dine medarbeidere, enten det er årets medarbeidersamtale eller oppfølging av nyansatt. Denne ligger klar til bruk inne i verktøyet. Når det er gjort, svarer medarbeiderne innen et gitt tidspunkt, og du kan gjennomgå alle besvarelsene i ro og mak før hvert individuelle møte. Her skapes det også en forventning om en samtale, det øker også sannsynligheten for gjennomføring. Dette forsterkes ytterligere når HR følger opp gjennomføringen i verktøyet.
Under samtalen
Det er i dialogen det skjer
Viktigheten av god og relevant dialog kan ikke understrekes ofte nok, og Motivati lederverktøy ivaretar dette på en god måte. Resultatet av undersøkelsen blir brukt aktivt inn i samtalen, da får dere et glimrende utgangspunkt som sørger for at det snakkes om det som er nyttig for begge parter. Både leder og medarbeider har noe konkret å forholde seg til, og da sparer man også verdifull tid.
Et godt tips kan være å ha Motivati lederverktøy lett tilgjengelig under samtalen. Da har dere mulighet til å legge inn avtaler dere blir enige om i samtalen fortløpende. Verktøyet strukturerer forberedelse til samtalen og sikrer god oppfølging i etterkant.
Forskningen viser en klar sammenheng mellom brutte forventninger og negative effekter som lavere jobbtilfredshet, mindre lojalitet, ønske om å bytte jobb og dårligere prestasjoner. Derfor blir lederens viktigste oppgave å forene medarbeidernes ønsker og forventninger med virksomhetens forventninger, rammer og behov.
Skal du lykkes med dette, må det bygges relasjoner, og da er det viktigste verktøyet god og relevant dialog. Les mer om metoden vår.

Etter samtalen
Alt lagret på ett sted – alltid tilgjengelig

Etter samtalen er det enkelt å logge seg inn og opprette en handlingsplan, konkretisere kompetansemål, legge inn påminnelser og opprette notater. Dette kan sees og følges opp av begge involverte. Dialogen mellom deg og dine ansatte fortsetter dermed etter medarbeidersamtalen. Oppfølging blir enklere, samtidig som HR har god oversikt over prosessen.
Da er vi tilbake til begynnelsen. Det blir ikke kaotisk neste gang medarbeidersamtalen er på trappene, alt ligger godt lagret på samme sted. Da har du gode muligheter for sammenligning med resultat fra fjoråret der du enkelt kan se hvis noe skal ha forandret seg siden sist. Det er også greit å ta over for en annen hvis det skulle bli et lederskifte eller omlegging i organisasjonen. Alle undersøkelser, resultat, kompetansenivå og notat følger dine medarbeidere uavhengig av hvor de arbeider i bedriften.
Noen av våre kunder





















