
I høst går vi i dybden på medarbeidersamtalen i vår ferske webinarserie på fire episoder.
- Hvordan kan medarbeidersamtalen bidra positivt til utviklingen av organisasjonen?
- Hvorfor er motivasjon, retning og kompetanse viktige nøkkelord?
Det er slett ikke alle medarbeidersamtaler som oppleves som utviklende og nyttige, og derfor bidrar de heller ikke til å forankre bedriftens strategi i særlig grad. Hvorfor brukes det da så mye tid på medarbeidersamtaler?
Vi har laget en serie med ulike webinarer der vi fordyper oss i hvordan medarbeidersamtalen kan bli virksomhetens viktigste verktøy i utviklingen av organisasjonen.
Motivasjon, retning og kompetanse må gå hånd i hånd skal du lykkes med utviklingen av organisasjonen. Du må sørge for at alle får mulighet til å bli sett og hørt, og ikke bare de du jobber tettest med og liker best. Medarbeidersamtalen er et bra sted å starte.
I første webinar tar vi et overordnet blikk på hvorfor medarbeidersamtaler er et nyttig verktøy og hvorfor motivasjon må ha en sentral plass.
- Hva sier arbeidsmiljøloven?
- Hva er hensikten med samtalen?
- Hva sier forskningen om utfordringene med medarbeidersamtalene?
- Hvilke temaer må være med?
- På hvilken måte er motivasjon en joker i arbeidssituasjonen?
- Hvordan få en utviklende samtale?
- Kan vi erstatte den årlige samtalen med hyppigere og kortere samtaler?
Tirsdag 28. september, kl. 09.00 – 09.30
Påmelding avsluttet
Å sette tydelige mål har klare fordeler for både ledelse og motivering av medarbeidere. Men hvilken strategi er mest konstruktiv? Og hva sier forskningen om dette?
I dette webinaret ønsker vi å belyse hvordan man kan sette gode mål ved å fokusere mer på det mestringsorienterte og mindre på det prestasjonsorienterte. Formålet er gjerne det samme, men metoden er ulik. Dette vil kunne påvirke både resultatene, arbeidsmiljøet og medarbeideren.
Vi vil også gå inn på hvordan medarbeidersamtalen kan legge til rette for selvledelse, hvor medarbeider selv tar et større ansvar for sine oppgaver, mål og resultater. Samt hvordan man som leder bør følge opp målene man har blitt enige om.
I dette webinaret vil vi diskutere:
- Strategi for målsetting
- Forskjellen på et prestasjons- og mestringsklima
- Selvledelse – hvordan tilrettelegge for en selvledet medarbeider
- Hvordan følge opp målene man har blitt enige om
Tirsdag 12. oktober, kl. 09.00 – 09.30
Påmelding avsluttet
Behovet for kompetanse handler om opplevelsen av å mestre sin arbeidssituasjon og ha muligheten til å påvirke omgivelsene. Det er derfor avgjørende at medarbeiderne får bruke sin relevante kompetanse i det arbeidet hen gjør. Samtidig, i en verden med raske endringer, er det også viktig å fokusere på utviklingen av kompetanse slik at hverken virksomheten eller den ansatte går ut på dato.
I webinaret vil vi ta for oss:
- Hvilke positive effekter det vil ha for bedriften å sette søkelys på kompetanse
- Hvordan få medarbeider i flytsonen og være en god leverandør for sine oppgaver
- Hvorfor medarbeidersamtalen er et godt verktøy for kompetansemobilisering og utvikling
Tirsdag 26. oktober, kl. 09.00 – 09.30
Påmelding avsluttet
Har du vært i en samtale hvor lederen din tolker og mener på dine vegne? Det kan være utfordrende og videre skape trøbbel for motivasjonen. Vi har jobbet lenge med å rådgi ledere i samtalemetodikk i medarbeidersamtalen, og vil dele ulike tips og råd med deg:
- Typiske forhold som utfordrer kommunikasjonen
- Hvilken samtaleform egner seg best i medarbeidersamtaler?
- Hva mener vi med «nysgjerrig dialog»?
- Hvordan gi tilbakemeldinger uten at de dreper gnisten?
Tirsdag 16. november, kl. 09.00 – 09.30
Påmelding avsluttet
Du kan melder deg på webinarene enkeltvis. Har du meldt deg på og likevel ikke kan delta, vil du få tilsendt opptaket i etterkant.