aktuelt

"Medarbeidersamtale gjort enkelt!" Eller?

Her om dagen googlet jeg «medarbeidersamtale», og fikk et noe nedslående resultat. Jeg burde kanskje ikke være overrasket, men ser tydelig at vi har en jobb å gjøre. Det er på tide at vi legger en innsats i at medarbeidersamtalen får et godt rykte igjen. Er du med?

Fint! Når overskrifter som «Meningsløs medarbeidersamtale?», eller «Å lykkes med den fryktede samtalen», dukker opp når du bruker Google til hjelp, da er det kanskje ikke der du finner motivasjon for å sette i gang med årets runde. Det du ville ha, var muligens en mal for medarbeidersamtaler, gode tips og råd, eller bare laste ned et skjema med spørsmål du kan bruke, så har du i alle fall gjort noe. Men etter min mening er det også der noe av grunnen til at medarbeidersamtalen har fått et så dårlig rykte ligger. Hvorfor?

Fordi det som virker lett ved første øyekast kanskje ikke er det som gir best resultat på sikt.

Jeg vet at det er litt for lett å skylde på at altfor mange ledere har vært utrolig slappe opp igjennom, og ikke orket å sette seg ned for å finne ut av hva man kan få ut av en sånn samtale. Men noe sier meg at de overordnede kravene fra ledelse rundt omkring knyttet til oppfølging av medarbeidere, også har vært for dårlige. Så det kan være noe i det. Even Bolstad, leder i HR Norge, uttalte til DN at «mange måles på at samtalene faktisk blir gjennomført – ikke på noe annet. Da blir det lett en pliktøvelse, «tick the box». Det er dømt til i beste fall å bli middelmådig.» (Dagens Næringsliv 04.10.2015). Hvis du kjenner deg igjen, bør kanskje varsellampene blinke litt.

Behøver du da å avskaffe medarbeidersamtalen?

Det vil jeg ikke anbefale. Dette er en fin arena for å se og anerkjenne medarbeideren. Se heller på hva du kan (og ikke minst hva du ønsker) å få ut av medarbeidersamtalene med dine ansatte og bruk det for alt det er verdt. Begynn med ledelsen. Hvilke tanker har de om medarbeidersamtaler? Hvordan kan bedriften eller organisasjonen kan dra nytte av dette som helhet? Hvis en positiv holdning til medarbeidersamtalen er forankret helt til topps, er det også mye enklere å øke kunnskapen om hvordan medarbeidersamtalen kan brukes til det gode. Begynner du der, kan jeg love deg at dette gir økt nytteverdi på sikt, og du vil bli kvitt «tick the box».

Medarbeidersamtalen blir da et verdifullt gode. På hvilken måte?

Kunnskap om hvordan forberede seg til samtalen, og hvordan gjennomføre den, er helt essensielt.

Det er jo veldig enkelt å google «medarbeidersamtale mal», laste ned et skjema med generelle spørsmål og pøse på med dette til hver ansatt. Vel og bra det, men det gjør den ikke personlig. Da er man rett tilbake til «tick the box» og medarbeidersamtalen blir til noe man bare MÅ gjennom allerede før du er i gang. Det er like demotiverende for deg som for dine ansatte, og da det bare å gi seg før du har begynt, tenker jeg. Medarbeidersamtalen bør være personlig, etter min mening. Ikke privat, men personlig tilpasset den enkelte medarbeider. Dermed må du stille spørsmål som evner å gi deg god innsikt i medarbeidernes oppfatning av sin arbeidssituasjon.

Det er først da du kan få noe ut av den.

Min misjon er ikke at alle skal elske medarbeidersamtaler. Men jeg brenner for at alle skal ha det fint på jobb, og kjenne at det de bidrar med betyr noe for dem selv og bedriften som helhet. Da er medarbeidersamtalen et godt verktøy for deg som leder. Og kanskje blir vi kvitt medarbeidersamtalens noe «rufsete» rykte litt etter litt?

 

Vennlig hilsen

Tone Linn Schanche-Mjånes,

Kommunikasjons- og kundeansvarlig, Motivati AS.