Aktuelt

Jeg blir motivert av en god medarbeidersamtale - her er mine tips!

Jeg vil mer enn gjerne være en engasjert medarbeider. Men det setter krav til godt lederskap. Jeg elsker en god leder, og er opptatt av hvordan du kan ta godt vare på, og motivere meg som medarbeider. Det kan du faktisk gjøre med ganske enkle grep.

Vær konkret.

Du har kanskje sagt eller hørt utallige ganger «min dør står alltid åpen» (dette er ekstra morsomt hvis man er i åpent kontorlandskap). Det er vel og bra, og viser at du ønsker god dialog. Men kan du ikke heller snu på det? «Jeg stikker innom deg innimellom for å høre hvordan det går». Da viser du interesse for meg, og ikke bare får inn på kontoret de som har lettest for å komme til deg. Tar du steget ut av ditt eget kontor, tenker jeg du lettere favner alle.

Bygg relasjoner med god dialog.

Jeg synes din viktigste oppgave er å forene mine ønsker og forventninger med det som virksomheten faktisk har behov for. Hvorfor? Jeg blir klar over min egen rolle og bevisst mine konkrete oppgaver i jobbsituasjonen. Da vet jeg nemlig akkurat hva jeg skal bidra med, og det gjør meg utrolig glad og fornøyd! Ikke noe mer hokuspokus enn det. Hvordan kan du ta vare på dette? Vi må snakke sammen, enkelt og greit.

Ta initiativ til denne dialogen.

Jeg vet at det er vanskelig å yte alle full rettferdighet. Men tar du en fot i bakken en gang i året kan du få mye igjen for det. Kall det hva du vil, utviklingssamtale, medarbeidersamtale eller oppfølgingssamtale. Sett deg ned med meg og ta en prat om hvordan jeg har det på jobb.

Spør meg om hva som motiverer i jobbhverdagen, og forsøk å bygge en god relasjon. Er det noe som hemmer? Jeg vet det er fristende å hoppe forbi akkurat dette punktet fordi det kan være mye følelser involvert, spesielt hvis man står i en situasjon der bedriften er i rask vekst, eller utfordres av omstrukturering eller nedskjæringer. Da er din utfordring å være konkret. Og hvorfor er dette viktig for meg? Jeg blir ikke usikker på veien videre, eller på min egen stilling. Det siste du ønsker er stor turnover der mange søker seg bort fordi de blir utrygge.

Desto større grunn til å snakke, mener jeg. Så skal vi jo selvsagt se på hva jeg har levert og hvilke resultater det har gitt også, men ikke mist veien videre. Det er det dessverre mange som gjør, for oppfølging etter en utviklingssamtale er det som ofte faller i vasken hos veldig mange. Og det er, etter min mening, grunnen til at mange synes at disse samtalene er så meningsløse, meg selv inkludert. Det kan du være med på å forhindre.

Så følg meg opp. På din måte.

Da ender du også opp med å kunne ta initiativ og eventuelt sette i gang tiltak for meg, for du vet hvor skoen trykker og hva jeg trenger eller ikke trenger for å kunne gjøre jobben min på en god måte.

Utfordre meg.

Det er jeg som medarbeider som til slutt har ansvaret for at det jeg bidrar med er nyttig for bedriften eller organisasjonen jeg jobber i. Dette liker jeg også å bli utfordret på! Jeg trenger også en fot i bakken innimellom for å kunne klargjøre og argumentere godt for mine egne arbeidsoppgaver og stilling, og hvorfor mine oppgaver er viktige, også overfor meg selv. Og det føles ganske befriende. Men da er det ditt ansvar å sørge for at jeg vet hva som kreves av meg til enhver tid.

Det kan også dukke opp nye arbeidsoppgaver etter hvert som bedriften vokser eller omstrukturerer, og for å holde styringen på «hvem gjør hva»-problematikken, er denne foten i bakken gjennom god dialog med deg gull verdt.

Så bort med all staffasjen og vær konkret. Ikke tro at du vet hvordan jeg tenker, vær heller nysgjerrig. Du får så uendelig mye igjen for det.

 

Tone Linn Schanche-Mjånes

Kommunikasjons- og kundeansvarlig,  Motivati AS.